leren in het E-landschap...
image1 image2 image3 image3

Van Лайка tot Layar

Een bezoek aan  de eerste Graficus Vakdag uiteraard een weerzien van vele bekende uit de industrie en ook wel de nodige nieuwe contacten gelegd. Locatie NBC Congrescentrum te Nieuwegein. Publiekstrekker van de dag was natuurlijk Adré Kuipers die na Lodewijk van den Berg en Wubbo Ockels de derde Nederlandse astronaut is, die in de ruimte is geweest en en tevens recordhouder, hij is het langst, namelijk  193 dagen de ruimte in geweest. De twee andere astronauten slechts 7 dagen met een Amerikaanse Spaceshuttle en Andre  in tegenstelling tot zijn twee voorgangers met een Russische Soyuz-capsule de ruimte in en een verblijf in het ISS. Conclusie van het verhaal, waarom ga je de ruimte in? Simpel antwoord: Omdat het er is en omdat het kan. Via het hondje Layka, de spoetnik en de maanlanding inmiddels al weer 1969

 

“doet je beseffen dat je ouder wordt ik heb dit immers allemaal live meegemaakt. Van de maanlanding bezit ik nog een EP tje (voor de jongere onder ons een middelgrootte >Extended play, 33 toeren< grammofoonplaat, ik werkte in die tijd bij Phonogram in Baarn, waar deze zwarte vinyl pannenkoekken werden geproduceerd.”


Conclusie door het aangaan van deze avonturen, worden veel nieuwe producten bedacht die hun weg zeker ook naar de consumenten markt vinden en in een veranderende werkelijkheid moeten we nieuwe zaken, die soms niet een duidelijk einddoel hebben durven aanpakken, gewoon omdat het kan!
Andere sprekers, die ik heb gevolgd waren

Cees Verweij met een visie op de toekomst van de branch. Ondanks dat de grafische industrie die in haar hoogtij dagen in de jaren 70 nog 70000 fte's kende en dit inmiddels is gedecimeerd tot een 20000 fte's. Neemt Cees stelling met een drietal uitgangspunten: Print is Big, Print is Green en Print Communiceert. Om een vergelijk te maken van de financiële omvang van Print wordt een financieel vergelijk gemaakt, tussen de resultaten van de top 20 voetbalclubs in de wereld en de grafische brach in Nederland beiden scoren zo'n 5 miljard Euro. Verder een inspirerende lezing door Wim Schuurmans “Voeg waarde toe” hier werd duidelijk hoe je een pitch maakt die niet gericht is op de Neocortex- in de hersenen echter op het veel ouder limbische- deel van de hersenen, waar gevoel en emotie heerst. Wim Schuurmans neemt ons tijdens zijn lezing mee naar de beleveniseconomie. Een economie waar de klantbeleving centraal staat. Klanten willen helemaal geen producten of diensten, klanten willen ervaringen!
En de laatste sessie die ik heb gevolgd was

Maarten Lens-FitzGerald mede-oprichter van Mobile Monday, co-founder van Layar en fanatiek blogger qua uiterlijk een mollige broer van professor Zonnebloem uit de bekende Kuifje stripverhalen. Uitgerust met Google Glass, vlinderdas en iPhone gaf Maarten een levendige demonstratie met de vernieuwde Layar App en de Layar Creator. Een onderwerp, dat dicht bij mijn eigen ervaringen met DigiMarc en QR codes ligt. Layar gaat wel wat verder , met name omdat er een extra laag op de werkelijkheid wordt gelegd Augmented Reality ofwel een uitvergrote werkelijkheid. Ook in het onderwijs is deze techniek schitterend toe te passen, laat de Layar app een apparaat scannen, bijvoorbeeld een onderdeel van een machine en er kan en video starten met uitleg over het specifieke onderdeel van die machine.


Als u met de Layar app de foto van het hondje Layka vanaf het beeldscherm scant, kunt een voorbeeld van de Layar mogelijkheden ervaren.

2020  Hans Huijsing Blog  
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd