leren in het E-landschap...
image1 image2 image3 image3

Eye tracking & eye gesture

Zoekend naar praktijkvoorbeelden van 3D print, struikelde ik over een initiatief van een tweetal studenten Moritz & Wiliam 'pupil-labs.com' die met een afstudeer project bij het MIT bezig zijn. Zij bieden een eye tracking-headset in 3D geprint aan en tevens een collectie open source software voor het het gebruiken van hun eye tracking-headset de headset wordt als een compleet afgebouwd exemplaar verkocht, maar ook onderdelen en alle info voor een DIY project is beschikbaar. De software is gebaseerd op OpenCV (Open Source Computer Vision) en OpenGL (Open Graphics Library). Twee webcams worden er gebruikt, een Microsoft HD6000 dit is de eye cam en een Logitech C510, die als world cam wordt gebruikt. Om zelf applicaties te ontwikkelen is de programmeertaal Python de keuze.

Wat kan er eigenlijk met eye tracking?

 

Oogbewegingsonderzoek is uitgegroeid tot een veel toegepaste wetenschap. Adverteerders gebruiken de gegevens van waar je naar kijkt en waarmee ze uw aandacht beter kunnen focussen. Ontwerpers gebruiken het om producten te verbeteren. Game- en App-ontwikkelaars gebruiken het om de nieuwste te bieden qua handsfree interactie.

 

  • Evaluatie van websites, bijvoorbeeld de conversie op landingspagina's van webshops
  • Evaluatie van advertenties in gedrukte producten, krant en tijdschrift
  • Evaluatie van het gedrag van bedieners van voertuigen of machines
  • Evaluatie koopgedrag in supermarkten afhankelijk van positie in het schap
  • Evaluatie van het ontwerp van verpakking op koopgedrag
  • Evaluatie van sporters
  • Evaluatie GUI van spellen en applicaties
  • Onderzoek en diagnosticeren van autisme, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) en Parkinson

 

Maar het kan nog gekker...

Eye Tracking in het ISS ruimtestation

Vonden we met de komst van de smartphones en de ipad het swipe'n de ultieme methode om een computer te bedienen. In de nabije toekomst komt er een nieuw fenomeen bij 'eye gesture' het bedienen van de computer of mobile device met de ogen. Het is de moeite waard om de website van de Eyetribe te verkennen, deze club is opgestart door een viertal studenten van de IT university of Copenhagen. De nieuwste Samsung Galaxy s4 heeft wel al een vorm van smart scrolling, echter dit is nog niet op echte eye tracking gebaseerd. De techniek door de Eyetribe getoond gaat veel verder als de nu door Samsung in de huidige generatie smartphones is geïntegreerd. Conclusie Eye tracking en Augmented reality zijn de technieken die het leven en educatie in de toekomst drastisch kunnen veranderen.

 

Wie weet worden we allemaal een soort Cyborgs, (cybernetic organism) oftewel (cybernetisch organisme) dit is de fysieke samensmelting van mens en machine. Dit klinkt als verre toekomst muziek, echter iemand die een hulpmiddel als een pacemaker of een hoorapparaat heeft, voldoet al aan de definitie cyborg.

2020  Hans Huijsing Blog  
DMC Firewall is a Joomla Security extension!