leren in het E-landschap...
image1 image2 image3 image3

Volgen en gevolgd worden

Volgen en gevolgd worden  en de identiteit van de gevolgden vaststellen, daar gaat het om, niet uitsluitend in de wereld van e-marketing, social marketing, social media, maar ook op het water willen watersporters graag weten wie er om hen heen varen en wat de risico’s zijn op een aanvaring. Nu is het winterseizoen het moment bij uitstek, om de klusjes eens aan te pakken, waar je tijdens het vaarseizoen niet aan toekomt.

Ik navigeer al een paar jaar op ons zeiljacht met behulp van Apple iPad. De duurdere uitvoering van de iPad, de 4G uitvoering heeft een interne GPS, wat voor de plaatsbepaling uiteraard onmisbaar is. Voor het navigeren op het binnenwater, kun je goed volstaan met de digitale waterkaarten, welke door de ANWB als abonnementen voor kortere of langere periode worden aangeboden.

Wil je echter geavanceerder navigeren, of kom je buiten het dekkingsgebied van de ANWB waterkaarten, dan zijn er mooiere oplossingen. Bijvoorbeeld het programma iNavX, in combinatie met Navionics waterkaarten.

 

Nu biedt deze software buiten de waterkaart functionaliteiten ook de mogelijkheid om via AIS “Automatic Indentification System” de schepen die om je heen varen zichtbaar te maken op de waterkaart.

Nu zijn er voor de pleziervaart twee soorten apparaten beschikbaar: de AIS reiceiver “dit is een ontvanger” of een class B transponder “dit is een zender/ontvanger die laat niet uitsluitend de schepen om je heen zien, maar deze schepen om je heen zien jouw dan ook varen op hun digitale waterkaarten. In de beroepsvaart is een AIS class A transponder inmiddels verplicht en met name vrachtschepen zijn voor de watersport gevaarlijk, omdat deze moeilijker manoeuvreerbaar zijn en soms een enorme dode hoek hebben voor het schip. Nu wonen wij aan de oever van de Waal, dus aan testobjecten geen gebrek.

Met een bescheiden budget heb dus ik  een paar jaar geleden een AIS receiver aangeschaft. In eerste instantie getest op een laptopje, maar de iPad is toch echt veel handiger in de kuip van een zeilboot.

Nu heeft de iPad een klein probleempje, wat ook wel een voordeel is“geleend van Johan Kruif” de iPad heeft geen USB poort.

Wil je deze signalen op je iPad binnekrijgen, dan is dat uitsluitend mogelijk via WiFi.

Nu lijkt dat een simpel kunstje, echter daar komt nog wel het een en ander bij kijken.

Ik ben gestart met een Raspberry Pi als computer, een WiFi stick, en de bewuste AIS receiver.

Dit alles moet gaan functioneren als een NMEA-0183 TCP/IP “WiFi” server.

Het NMEA is een serieel protocol dat gebruikt wordt om allerhande nautische speeltjes met elkaar te laten communiceren.

Met de Raspberry Pi weer eens lekker de Linux kennis eens flink op moeten halen. De start werd gemaakt met het besturingssysteem, gevolgd door diverse stukjes software :

 

·      hard float Raspbian        “het OS”

·      hostapd                          “access point management”         

·      isc dhcp                          “ een DHCP server”

·      kplex                               “Multiplexer om signalen te mixen”

 

Alle installatie en het instellen van diverse configuratie files en  dit uiteraard allemaal via de terminal, dus typen, typen en nog eens typen.

Voor de typische techniek Nerd natuurlijk geen probleem…

Na toch wel een aardig poosje testen en na de aanschaf van een nieuwe GPS sirf4 USB puck mag ik nu wel stellen dat ik het verhaal herhaalbaar werkend heb gekregen.

Dus laat de zomer maar komen.

 

2020  Hans Huijsing Blog  
Our website is protected by DMC Firewall!