leren in het E-landschap...
image1 image2 image3 image3

Vaardig, Waardig , Aardig…

Platvorm Onderwijs 2032
Zondag mij weer eens uitstekend vermaakt, met Arjan Lubach, zondag met Lubach is een van mijn favoriete programma’s. De nieuwe farao voor Nederland was briljant, maar ook de samenvatting van het door Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Sander Dekker opgestelde plan om het onderwijs (weer) te vernieuwen: Ons Onderwijs 2032. Bij nadere inspectie blijkt het vooral een lijst met open schooldeuren te zijn.
Om het een beetje plat samen te vatten “ik heb zondag dan ook weer de ballen uit mijn broek gelachen”.
Nu beschouw ik mijzelf als een enigszins cynische gedesillusioneerde “oude” onderwijs gek, immers als je 32 jaar les hebt gegeven aan volwassenen is er sprake van enige inzicht.



Nu heb ik sowieso niet veel met het duo dat de huidige politieke media en onderwijslandschap vertegenwoordigd. Mogelijk heeft dat iets te maken met het uitfaseren van landelijke kenniscentra…
Voor het KNMI is het al complex om het weer langer dan drie dagen voor uit te voorspellen.
Dus als je als staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. het toekomst perspectief, voor de komende 16 jaar onderwijs wilt voorspellen, dan trek je toch wel een hele grote broek aan. Zeker bij gebrek aan een glazen bol gaat hier dan ook niet veel van terechtkomen.


Nu is er wel een een beroepsgroep die tegen een redelijke vergoeding berijdt is om het al dan niet digitaal of van dode bomen gemaakt papier te vullen met alle didactische en pedagogische bullshit die zij nog in hun vergeelde schoolschriftjes kunnen vinden, gelardeerd met wat modische prietpraat.
Maar het gevoel blijft bestaan, dat het Sander Dekker toch voornamelijk is te doen om zijn naam te koppelen aan de komende onderwijs vernieuwingen.

Ik vermoed dat het onderzoeksrapport:

THE FUTURE OF EMPLOYMENT: HOW
SUSCEPTIBLE ARE JOBS TO
COMPUTERISATION?

Carl Benedikt Frey and Michael A. Osborne
September 17, 2013
Beide werkzaam bij de Oxford University

Sander Dekker volledig is ontgaan, “Ik heb de literatuurlijst in het >rapport Ons onderwijs 2032< gecheckt en inderdaad dit  onderzoeksrapport ontbreekt.”

Ongeveer 47 procent van de totale werkgelegenheid in de VS is in de categorie met een hoog risico. Dit betekent dat deze banen op de tocht komen staan, binnen een tijdsbestek van één a twee decennia.
Om dit te beoordelen, implementeren ze een nieuw methodologie om de waarschijnlijkheid van de automatisering te schatten voor 702 gedetailleerde beroepen. Op basis van deze schattingen, onderzochten ze de te verwachte gevolgen van de toekomstige automatisering op de arbeidsmarkt, met als primaire doelstelling, het analyseren van het aantal banen dat in gevaar gaat komen en de relatie tussen een beroep en de kans op automatisering, van dat beroep, de lonen en het vereiste opleidingsniveau.

Als we dit naar de Nederlandse situatie vertalen betekend dit dat we van: 8,2% werkloosheid van de totale bevolking naar 47% gaan, even er van uit gegaan dat wen de situatie in de US één op één kunnen vertalen naar Nederland. Misschien gaan we wel terug naar de digitale middeleeuwen?


Het resultaat is een steeds meer gepolariseerd arbeidsmarkt, met een groeiende werkgelegenheid voor de  hoog inkomen “cognitieve banen” en de laag inkomen “manuele beroepen”, maar van een uitholling van de midden-inkomen “routine banen”.

Dit tijdsbestek wat in het onderzoek van de toekomst van werkgelegenheid wordt genoemd, valt mooi samen met het tijdsframe van het Platvorm Onderwijs 2032.
Ik heb in het eindadvies gezocht naar de term werkeloosheid en heb deze term niet kunnen vinden in het eindrapport.
Toch wel en dingetje om de toekomstige generatie op te attenderen.

Met enig boeren verstand, is te beredeneren dat: Robotisering, Kunstmatige intelligentie, Big Data-mining, Machine learning, machine vision sensor techniek etc. etc. iets gaat betekenen.

Wel weet het rapport onderwijs 2031 te melden dat:

Voor iedereen geldt dat baan- en  baaszekerheid geschiedenis is geworden.

de volgende quote komt ook uit het rapport:

“mensen met een middelbare opleiding in de dienstensector, in de twintigste eeuw nog bij uitstek een sector van groei. Voor iedereen geldt dat baan- en baaszekerheid geschiedenis is geworden. Werkzekerheid zal steeds meer bepaald worden door het vermogen tijdig nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven en door een zekere flexibiliteit in het aanvaarden van werk waar vraag naar is.”

De eerste regel in deze quote is nogal tegenstrijdig met de conclusies uit het rapport van de Oxford  University.

Waarschijnlijk kun je dit vertalen in het hebben van 6 a 7 kleine baantjes, waar het zout in de pap niet mee te verdienen is en dat je dat uiteraard tot je 70 ste moet volhouden zonder enig zicht op een fatsoenlijk pensioen.



Over het brein leren wordt ook nauwelijks gerept, zelf kortgeleden tijdens de graficus vakdag, waar professor Erik Scherder bekend van DWDD en DWDD University een van de key note speakers was weer veel opgestoken, o.a. dat mijn prefrontale cortex na mijn 30 ste levensjaar is gestopt met  zijn ontwikkeling en dat mijn partiële lob er ongeveer twaalf jaar geleden mee is gestopt.
Gelukkig heb ik wel invloed op de kwaliteit van mijn witte stof (Latijn: substantia alba).
Bewegen, bewegen en nog eens bewegen, maximaal doorbloeden...
Minimaal 30 minuten stevig wandellen iedere dag, hoewel volgens de meeste activity trackers is 10.000 stappen per dag de norm. Ik ben er inmiddels achter dat je dat niet gaat lukken in 30 minuten.

Grappig, eigenlijk hebben wij hersenen om te kunnen bewegen, in de natuur, waar wij trouwens ook deel van uitmaken kom je interessante varianten tegen. Bijvoorbeeld de zakpijp, dit is een organisme wat je in Nederland onder water tegen kunt komen in de Oosterschelde en de Grevelingen. Voor de sportduikers die ook in de Nederlandse wateren duiken, is de zakpijp een organisme wat je bij ieder duik tegen komt.


Nu is er met dat beestje iets eigenaardig aan de hand, het kent een larve stadium, waarin het rondzwemt op zoek naar een harde ondergrond “substraat” meestal een steen van de dijk of een grote oester. Om te bewegen heeft deze larve dus “hersenen” eigenlijk meer een rudimentaire ruggengraat nodig om te kunnen bewegen.
Echter als de harde ondergrond is gevonden transformeert het beestje naar zijn uiteindelijke vorm de zakpijp.
Omdat deze niet meer beweegt eet de zakpijp zijn eigen hersenen op. Immers in de natuur moet je zuinig om gaan met alle resources.



Nu worden onderwijs vernieuwingen vaak genoemd naar dieren, al dan niet uitgestorven, zoals de wel bekende mammoet wet, misschien wel aardig om de onderwijskundige oprisping van Sander de ZAKPIJP WET te noemen…











 

2019  Hans Huijsing Blog  
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd