leren in het E-landschap...

Learning analytics

In ons dagelijks leven, laten wij een spoor na van informatie, uw GSM wordt opgepikt door zendmasten en wifi hotspots. Over de snelweg rijdend worden regelmatig onze kentekens geregistreerd. Voor mij was het een aha moment, toen er tijdens een grootschalig onderzoek naar een vader, in grote geestelijke nood, die uiteindelijk zijn twee zoontjes bleek te hebben vermoord 'vreselijk drama'. Op een bepaald tijdstip op de brug bij Rhenen over de Neder-Rijn was gesignaleerd aan de hand van automatische kentekenregistratie. Dit betekent dus dat mijn kenteken op ieder werkdag wordt geregistreerd. Als wij een pin-betaling doen of een bonuskaart gebruiken, of tanken met airmiles, ieder beweging levert Big Data op, waarin gezocht kan worden naar patronen. Big Brother is watching you, George Orwell heeft toch wel aardig gelijk gekregen, alhoewel niet in 1984.
Zelfs camera informatie van bewakingscamera's die bijvoorbeeld in winkelcentra of uitgaanscentra hangen, kunnen via gezichtsherkenning patronen van mensen opleveren. Dit is wel de grens, waar privacy behoorlijk in het nauw gaat komen en discussies nog zullen oplaaien.

Door middel van Scorm en Tin Can Api stellen ons in staat om big data te verzamelen van het gedrag van een lerende in het systeem.
Het proces bestaat uit twee stappen:

  • Data-mining
  • Data-analyse

De definitie voor Learning Analytics is het gebruik van intelligente data geproduceerd door de lerenden, op de data wordt analyse losgelaten om de resultaten, gedragingen en sociale verbanden te kunnen ontdekken voor het voorspellen van en het adviseren van het leren van mensen. Tevens kan statistische informatie gebruikt worden om verbeteringen aan de lessen of assessments aan te brengen. Er is ook nog veel te doen over wie nu eigenlijk de eigenaar is van de data en de analyse resultaten? Ook zal er transparantie moeten zijn, over wie er inzage heeft in rapportages die naar een specifiek persoon leiden en hoe daar mee omgegaan moet worden.

Software:

  • SNAPP “ Social Networks Adapting Pedagogical Practice”
  • LOCO-Analyst
  • SAM “Student Activity Monitor”
  • Beestar analytics
2019  Hans Huijsing Blog  
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd