leren in het E-landschap...

Hoe kies je een LMS?

Het begint met navelstaren binnen de organisatie die de wens heeft om via een LMS e-learning of blended-learning aan te gaan bieden. Een matrix waar eisen en wensen, versus de beschikbare ressources, tijd, geld, competenties van het ontwikkelteam en last but not least committent van de beslissers. Het betreft ook niet uitsluitend de keus van een LMS of misschien zelfs wel een LCMS. Maar ook de keuzes rondom content creatie tools, een portfolio systeem de koppeling naar cursisten/leerlingen administratie systeem.

Open naar de toekomst, waak voor de zogenaamde vendor-lock en houdt er rekening mee dat voor veel toepassingen mobile-learnig 'm-learning' de te kiezen strategie is. In veel gezinnen wordt de vaste bureau pc al bijna niet meer gebruikt en de pad's en de smartphones worden steeds meer gemeengoed.

Learning Everywhere: 'Hoe Mobile onderwijs transformeert'

 

Veel e-learning systemen zijn van oudsher Flash gebaseerd, een schitterende techniek die mooie compacte animaties mogelijk maakt. Echter sinds Steven Jobs, de mede oprichter van Apple, Flash in de ban heeft gedaan en zelfs Adobe de eigenaar van de Flash technologie het product Flash nog uitsluiten in de High-End gaming markt positioneert. Is Flash niet meer de techniek die de voorkeur heeft in de e-learning wereld. De ontwikkeling van mobile Flash is volledig stop gezet, wat niet meer beschikbaar was voor Apple IOS 'Pad' is inmiddels ook in de Android Playstore verdwenen. Dus Flash is geen optie meer.

HTML5 is de toekomst en veel LMS leveranciers en de leveranciers van e-learning content creatie tools roepen wel dat ze met HTML5 bezig zijn, echter de werkelijkheid valt nog wel eens tegen. De specifieke eigenschappen van een Learning Management System (LMS) bestaat simpel gezegd uit het volgen en organiseren van cursisten/leerlingen en trainingen. Een volledig geëquipeerd LCMS echter is ontworpen om de creatie van en de opslag hergebruik, versiebeheer van de content in een centrale database, waar vanuit de content aangeboden wordt aan de lerenden. Alles van concept tot levering. Het helpt om het proces van creatie, waar samengewerkt wordt tussen materie deskkundigen, onderwijskundige en professionele ontwikkelaars en vormgevers. Bij dit soort systemen, die veelal in de vorm va een SAAS oplossing worden geleverd is de hamvraag: Is er sprake van een zogenaamde vendor-lock? Kunnen makkelijk producten gemaakt met externe content ontwikkeltools worden toegevoegd. Een nuttig hulpmiddel om systeemvergelijkingen te maken is de SWOT 'sterkte zwakte analyse'.

Sommige systemen bieden een duidelijke koppleing tussen didaktiek 'in andere landen spreekt men meestal over pedagogiek, voor wat wij didactiek noemen' en de productie van e-learning. Vanuit de doelstellingen worden scenarios en scripts geschreven die weer doorvertaald worden naar leer units. Sommige systemen zijn gebaseerd op het sociaalconstructivisme, Moodle is een dergelijk systeem. Met een klein budget en de wil om zelf te investeren in kennis en ervaring, zijn Open Source software LMS systemen, als Moodle, Ilias en Dokeos een uitstekende keus. Alleen is er dan geen leverancier om te gaan muiten als er iets niet werkt, er zal via discussie groepen en in wiki's gezocht moeten worden naar een oplossing of een workaround.

 

 

2019  Hans Huijsing Blog  
Our website is protected by DMC Firewall!